Skip to content

Su 2025 m. akademinių metų pradžia kolegijos pradeda švęsti sektoriaus 25-metį

Sveikiname akademinę bendruomenę su naujų mokslo metų pradžia ir ypatinga sukaktimi – Lietuvos kolegijų sektoriaus 25-mečiu. Tai ketvirtis amžiaus žinių, bendradarbiavimo ir nuoseklaus augimo, kurį praėjo aukštosios mokyklos nuo kolegijų įteisinimo iki įsitvirtinimo Lietuvos, Europos ir Pasaulio aukštojo mokslo erdvėje.

Primename, kad tik atkūrus Lietuvos Respublikos nepriklausomybę, Lietuvos švietimo sistema pradėjo derintis prie daugumos Europos valstybių sistemų bei tarptautinių švietimo klasifikatorių (ISCED). 1991 m. buvusių technikumų pagrindu buvo įsteigtos naujosios aukštesniosios mokyklos, kuriose studijos truko 3–4 metus ir priimti studijuoti buvo tik vidurinį išsilavinimą turintys studentai. Šiose aukštesniosiose mokyklose atsirado naujos programos, pradėti dėstyti dalykai tokie kaip filosofija, vadyba, specialybės užsienio kalba. Didėjo kursinių darbų ir seminarų skaičius, buvo atestuojami dėstytojai bei renkami nauji vadovai.

Ši reforma leido Lietuvos aukštesniosioms mokykloms priartėti prie Europoje stiprėjančios aukštojo mokslo diversifikacijos. Jų veiklą aktyviai rėmė pramonė, verslas bei tarptautiniai partneriai – Danijos ir Kanados koledžų asociacijos. 1995 m. Lietuvos aukštesniųjų mokyklų asociacija tapo Europos profesinių mokyklų asociacijos (EURASHE) nare, o 1996 m. pradėtas ES finansuojamas PHARE projektas sudarė sąlygas kokybės užtikrinimo ir kompetencijomis grįstų studijų programų rengimui. Atliktas bandomasis išorinis studijų kokybės vertinimas dešimtyje aukštesniųjų mokyklų. Prasidėjo Bolonijos procesas, kuris iškėlė vieningus reikalavimus visoms Bolonijos sutartį pasirašiusioms šalims, bet visų pirma reikėjo suvienodinti aukštojo mokslo sistemas Europoje, užtikrinti vienodą kokybės vertinimą.

LR Seimui priėmus naują Mokslo ir studijų įstatymą, 2000 m. Vyriausybės sprendimu buvo įsteigtos pirmosios 4 valstybinės ir 3 nevalstybinės kolegijos. Tai tapo naujos kolegijų tinklo formavimo pradžia, o ilgainiui kartu su universitetais sukurta binarinė aukštojo mokslo sistema, kuri sėkmingai veikia iki šių dienų.